X
تبلیغات
مشاوره آنلاین


32 کلید زندگی

(مجموعه مفاهیمی در باب زندگی)

مولف؛ کن مک ایزاک

 Ken McIsaac

ترجمه؛ امیر قـنبری

کلید ششم؛ دوستی

تعامل محبت آمیز با خانواده و دوستان یک کاهش دهنده قوی استرس است. به جای اینکه زمان بیهوده ای ذهن را مشغول نگرانی و مشکلات کنیم، می توانیم آن را مشغول مسائل دیگر و افراد دیگر کنیم. در این صورت جای کمی در ذهن برای اضطراب و درگیری با خود باقی می ماند.

"دوستی، شادی های ما را دوچندان می کند و پریشانی ما را با افزون کردن لذت و تقسیم غصه ها می کاهد!"

مارکوس سیسرو[1](قبل از میلاد 43-106)

یک دوستی خوب حاکی از تندرستی و سلامتی فرد است اما ساختن یک دوستی خوب برای هر کسی آسان نیست. نقطه شروع این است که کاری کنید مردم دوست تان داشته باشند و انجام این کاملا خیلی آسان است. مردم نیاز پایه ای برای دوست داشتن خودشان دارند. علاقمندی، تشکر و مهربانی خودتان را نشان بدهید. لبخند بزنید. تحسین و ستایش کاملا صادقانه اقدام بسیار بزرگی برای دوستی های خوب است. سعی کنید شنوده خوبی باشید و ارزش های خوب مردم را هم ببینید، نه فقط بدی های آنها را. معمولا دیر یا زود این برخوردها به خودتان هم بر می گردند.

 

"برای داشتن یک دوست تنها یک راه وجود دارد؛ دوست من تنها کسی است که بتوانم با او صادق باشم و افکارم را با صدای بلند به او بگویم!"

رالف والدو امرسون[2]،(1883-1802)

به عنوان یک دوست سعی کنید تا وقایع نامطلوب و ناخوشایند برای همیشه از ذهن تان پرواز کنند. برای همه ما مواردی پیش می آید که حرف های احمقانه ای از دهان مان می پرد یا کارهای تاسف برانگیزی می کنیم اما چقدر در نظرمان خوشایند است که دیگران جوری رفتار می کنند که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است. دوستان عزیز این گونه اند.

”قاعده اصلی دوستی این است که باید بین افراد همدردی وجود داشته باشد، هر کس آنچه را که دیگری کم می گذارد برآورده می کند و همیشه بین آنها کلام صادقانه و دوستانه جاری است" (بودا).


[1] - Marcus Cicero؛ یکی از مردان سیاسی روم  که مشهور به اوراتور و یکی از بزرگ ترین نویسندگان لاتین بود.

[2] - Ralph Waldo Emerson؛ شاعر و نویسنده آمریکایی که تاثیر زیادی بر افکار دینی و فلسفی دوران خودش داشت.

+ نوشته شده توسط روان شناس بالینی در پنجشنبه 8 فروردین1392 و ساعت 2:21 |

32 کلید زندگی

(مجموعه مفاهیمی در باب زندگی)

مولف؛ کن مک ایزاک

 Ken McIsaac

ترجمه؛ امیر قـنبری


کلید پنجم؛ افکار

اندیشه ما زندگی ما است و وقتی دست از تفکر برمی داریم یعنی زنده نیستیم. چگونه اندیشیدن در واقع روش زندگی ما را تعیین می کند. مادامی که توان مهار کردن افکارمان را داریم می توانیم مسیر زندگی مان و روش احساسات مان را در این مسیر تعیین کنیم.

"ما همانی هستیم که می اندیشیم"  بودا

ساختن رهنمودهای فکری خوب و کارآمد و پیروی از آنها خیلی مهم است. جا دادن افکار مربوط به آرامش و شادی در ذهن مان کمک بسیار بزرگی می کند تا زندگی ای سرشار از آرامش و شادی داشته باشیم. شاید اگر این افکار را در ذهن خود ننشانیم مجبور می شویم در سفر زندگی از جاهایی عبور کنیم که آرزو می کردیم با آنها روبرو نشویم.

"ذهن آن چیزی است که خوشی یا ناخوشی را می سازد، بدبختی یا خوش بختی، ثروت یا فقر را می سازد"

ادموند اسپنسر 1552-1599

زندگی روزانه ما، افکار مرتبط با مسولیت های مان در زمینه شغل، دیگران، حل و فصل مسائل را در بر می گیرد. در موارد ممکن سعی کنید در طول روز به موضوعات بسیار متنوع و متفاوتی فکر نکنید، یا اینکه با سرعت زیاد حرکت نکنید یا سریع نیاندیشید! هنگام خواب با آرامش و رضایت وارد رختخواب شوید.

 

"ذهن شما جایگاه مقدسی است که هیچ چیز آزاردهنده ای نمی تواند وارد آن شود، مگر با اجازه شما!"

آرنولد بنت(1867-1932)

به هر چیزی که موجب پرورش احساسات تان ، یادگیری شما، یا هر چیزی که کمک می کند وظایف خود را تکمیل کنید، هر چیزی که برای شما آرامش یا تجربه های لذت بخش را رقم بزند، واکنش نشان دهید و به آن بپردازید. در مورد شادابی تان، اهداف، زندگی و لذت های آن، به اصول و روش رفتاری تان فکر کنید. گاهی در زندگی لحظه های لذت بخشی هست که ما از آنها غافل می شویم چرا که غرق در اندیشه های منفی آزاردهنده مان هستیم!

"هر چه فکر خوشایند و مثبت سراغ دارید در ذهن تان ذخیره کنید، برای داشتن افکار لذت بخش باید زندگی لذت بخشی داشته باشید". جان ویلکینز (1614-1672)

 

همین الان دارید به چه چیزی فکر می کنید؟!



 - Edmund Spenser: شاعر انگلیسی سرشناس

+ نوشته شده توسط روان شناس بالینی در دوشنبه 9 بهمن1391 و ساعت 9:53 |

32 کلید زندگی

(مجموعه مفاهیمی در باب زندگی)

مولف؛ کن مک ایزاک

Ken McIsaac

ترجمه؛ امیر قـنبری

                     

کلید چهارم: خشم

اغلب ما خشم را برای یک بار یا بیشتر تجربه کرده ایم. دیگران هم ممکن است با خشم خود با ما رفتار کنند، چه دلایل قابل قبولی داشته باشند چه نداشته باشند. ما هم ممکن است گاهی از دست دیگران عصبانی شویم، گاهی دلایل خوبی برای این کار داریم و گاهی هم نه. تنها چیزی که با اطمینان می توان گفت این است که به هر حال هیچ کدام اینها اصلا تجربه خوبی نیستند.

ما همیشه نمی توانیم با آنهایی که با ما تلخی می کنند طوری صحبت کنیم که وادارشان کنیم مناسب تر رفتار کنند، گاهی نیاز است که وجود این شرایط را بپذیریم. برای خودداری از کینه جویی دقت نظر بسیار زیادی احتیاج است.

"به این بیاندیشید که اغلب اوقات نه بخاطر چیزهایی که باعث خشم یا حزن شما شده اند بلکه بیشتر بخاطر خود خشم یا سوگ است که تا این اندازه دچار رنج شده اید". مارکوس آنتونیوس

شاید ما بیش از آنکه دلمان می خواهد مرتکب خصومت می شویم. تعامل هر چه بیشتر با مردم باعث کاهش این احساسات در ما می شود. خشم کمتر نهایتا منجر به اعتماد بیشتر و فشار روانی کمتر می شود.

آیا بحث کردن ممکن است و صرف وقت برای آن ارزشی دارد؟ تعدادی کمی از کلمات و یک تغییر کوچک در نقطه نظرها می تواند منجر به تغییر در نگرش یکی یا هر دو طرف بحث شود. سعی کنید نقطه مقابل دیدگاه خود را نیز ببینید، هر چقدر هم که غیر منطقی به نظر بیاید باز هم مهم نیست، فقط سعی کنید آن را ببینید.

به جریان احساسات خود دقت کنید. این باور خیلی شایع است مبنی بر این که به خشم خود اجازه دهید تا بیرون ریخته شود بهتر از آن است که فرو خورید. تجربه شخصی من در این مورد این است که گاهی از این کار پیشمان می شدم زیرا یا اشتباه می کردم یا این روش باعث می شد باز هم عکس العمل های خشمگینانه تری داشته باشم. گاهی نیز باعث می شد خشم در من مدت بیشتری باقی بماند. پرهیز از خشم در اولین فرصت ممکن، از طریق مصالحه و توافق عمل کردن باعث می شود که در همه موارد احساس بهتری بدست آید.

کینه، به نوعی خشمی است که از طولانی مدت نسبت به یک شخصی که از نزدیک با او ارتباط داشته یا داریم وجود دارد. شکل های متنوعی از کینه و خصومت وجود دارد که به روش های متنوعی ایجاد می شوند و در اغلب موارد علت مشخصی هم ندارند. سر و کله زدن با تعصب و پیشداوری، حسادت، شایعات و یا زورگویی کار سختی است. اینجاست که دوستان می توانند کمک بزرگی در جهت تلاش برای درک این اعمال آسیب زننده باشند. آنها می توانند آرامش و دوراندیشی را ارائه کنند. برای دیگران یک دوست باشید.

"هر آنچه که با خشم شروع شد، با شرم تمام می شود"
بن فرانکلین (1706-1790).


Marcus Antonius

 Benjamin Franklin: نویسنده، سیاستمدار و دانشمند آمریکایی                     

+ نوشته شده توسط روان شناس بالینی در جمعه 10 آذر1391 و ساعت 4:1 |